Foto: Wouter van der Wolk

Elk jaar worden er zowel zomer- als winterscholen georganiseerd. Dit zijn cursussen van een week tot een maand over een specifiek onderwerp, die zowel op de UvA als in de stad plaatsvinden. De meeste programma’s zijn bedoeld voor studenten, maar ook medewerkers en externen zijn bij sommige programma’s welkom. Soms is er een voorkennis verplicht.

Interdisciplinaire thema's

Er nemen jaarlijks veel internationale studenten deel aan de Summer Schools. Het is daarom een goede manier om je netwerk uit te breiden. Ook voor mensen buiten de UvA, die de campus nog niet kennen of kennis willen maken met de UvA, is het een mooie kans. Anderen kiezen ervoor om een zomerschool te volgen omdat ze nog een aantal ECTS missen. Ook daarvoor kunnen ze bij de programma’s terecht.

De programma's zijn van een hoog niveau en stellen de academische kwaliteiten van deelnemers op de proef. Ze kunnen een prima introductie zijn in nieuw vakgebied of een aanvulling vormen op de huidige studie. De meeste programma’s zijn gebaseerd op de interdisciplinaire thema’s die De UvA hoog in het vaandel heeft.

Mentale gezondheid of Klassieke talen?

Deze zomer zijn er een aantal Summer Schools die al meerdere jaren gegeven worden, maar ook een aantal nieuwe onderwerpen. Zo konden deelnemers zich inschrijven voor ‘Mental Health, Youth and Society’. In een tijd waarin er meer en meer aandacht is voor mentale gezondheid, maar deze aandacht ook hard nodig is, onderzocht deze cursus benaderingen van de volksgezondheid, zoals gezondheidsbevordering, preventie en interventie.

Een ander voorbeeld is de Summer School Klassieke Talen. In deze cursus komen deelnemers meer te weten over Grieks en Latijn. Ze vertalen bijvoorbeeld klassieke teksten en leren meer over de grammatica. Aansluitend op de colleges is er elke dag een activiteit: een pubquiz, picknick, borrel, filmvertoning en de jaarlijkse Zomerschoollezing. Deze Summer School vindt plaats van 15 tot en met 19 augustus en wordt georganiseerd in samenwerking met de VU.

Kennis wordt niet alleen vergaard op de campus zelf, maar ook in de stad. Deelnemers aan de Summer School Introduction to Sexuality studies volgden bijvoorbeeld een tour door de historische homohoogtepunten van Amsterdam.

Levendige discussies

Deelnemer Perazim (UNISCA): ‘In de eerste week leren we meer over de theorie, in de tweede week gaan we daarover met elkaar in gesprek. Dit zorgt voor levendige discussies, die ik erg interessant vind!’

‘Na twee weken voelt het niet meer alsof mijn brein gaat ontploffen en alsof ik daadwerkelijk begrijp wat er in de lessen gebeurt,’ vertelt deelnemer Katie (Introduction to Sexuality Studies), ‘Deze week sloten er verschillende gastdocenten aan en kwamen onderwerpen zoals sekswerk op de Wallen en het regisseren van erotische films aan bod. In mijn vrije tijd vind ik het heerlijk om de stad Amsterdam te kunnen verkennen.’

Voor meer informatie over de Summer Schools, klik hier. Op Instagram zijn ook meer sfeerimpressies te vinden.