De Universiteit van Amsterdam (UvA) kent een eredoctoraat toe aan econome Ngozi Okonjo-Iweala. Okonjo-Iweala ontvangt het eredoctoraat voor haar cruciale werk als Directeur-Generaal van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) en als erkenning voor haar buitengewone bijdragen aan de strijd voor wereldwijde gelijkheid, eerlijke handel en ecologisch duurzame ontwikkeling. Het eredoctoraat wordt uitgereikt tijdens de Dies Natalis van de UvA op maandag 10 januari 2022.
Dr. Ngozi Okonjo-Iweala

Dr. Ngozi Okonjo-Iweala is een Nigeriaans-Amerikaanse econome, voorvechter van eerlijke handel, voorvechter van milieuduurzaamheid, voorvechter van het welzijn van de mens, expert op het gebied van duurzame financiering en mondiale ontwikkeling. Zij is de eerste vrouw en de eerste Afrikaanse die als Directeur-Generaal aan het hoofd van de Wereldhandelsorganisatie staat. Haar verdiensten hebben in belangrijke mate bijgedragen aan de bestrijding van armoede in landen over de hele wereld.

Emancipatie van vrouwen

‘Okonjo-Iweala heeft in haar tijd bij de Wereldbank, naast vele andere prestaties, het voortouw genomen bij de succesvolle campagne voor de financiering van IDA, het internationale ontwikkelingsagentschap dat zich richt op landen met een laag inkomen,’ vertelt erepromotor Sweder van Wijnbergen. ‘Als minister van Financiën in Nigeria onderhandelde zij met succes over een herstructurering van Nigeria's staatsschuld en zette zij een succesvol mechanisme op om de schadelijke gevolgen van de volatiliteit van de olieprijzen voor Nigeria's economie, een belangrijke producent en exporteur van olie en gas, tot een minimum te beperken.’

Ook heeft ze verschillende programma's opgezet voor de emancipatie van vrouwen en de ondersteuning van jonge ondernemers in Nigeria. Sinds haar vertrek bij het ministerie van Financiën heeft zij actief deelgenomen aan vele commissies op hoog niveau die zich bezighouden met de grote uitdagingen in de wereld, zoals de klimaatverandering en momenteel de COVID19-pandemie, voordat zij in 2021 werd verkozen tot directeur-generaal van de Wereldhandelsorganisatie. Er is geen twijfel dat zij de juiste ontvanger van het eredoctoraat is,’ aldus Van Wijnbergen.

Over Ngozi Okonjo-Iweala

Dr. Ngozi Okonjo-Iweala zetelt naast haar functie als Directeur-Generaal bij de World Trade Organisation in bestuursraden van diverse organisaties zoals Danone, Standard Chartered Bank, Twitter, MINDS: Mandela Institute for Development Studies, Carnegie Endowment for International Peace en vele anderen. Ze behaalde haar promotietitel aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT) en is momenteel de Angelopoulos Global Public Leaders Fellow aan de Harvard Kennedy School, waar zij de lessen deelt die ze heeft geleerd over het beëindigen van extreme armoede en het creëren van meer inclusieve samenlevingen over de hele wereld.

Bij de Wereldbank heeft Okonjo-Iweala een 25-jarige carrière als ontwikkelingseconoom achter de rug. Ze was daarnaast de eerste Nigeriaanse vrouw die twee termijnen als minister van Financiën van Nigeria heeft gediend. In 2005 werd zij door Euromoney uitgeroepen tot Global Finance Minister of the Year.

Ngozi Okonjo-Iweala heeft talloze onderscheidingen en prestaties op haar naam staan. Zo is ze opgenomen in de lijst van de 50 grootste wereldleiders (Fortune, 2015), in de top 100 van invloedrijkste mensen ter wereld (TIME, 2014) en in de top van diverse Forbes-lijsten.

Karen Maex, rector magnificus van de UvA: ‘Ngozi Okonjo-Iweala is een inspirerende econome die niet alleen in Nigeria, maar over de hele wereld geroemd is voor haar werk op het gebied van economische groei en duurzame ontwikkeling in derdewereldlanden. Ik ben dan ook ontzettend trots om haar namens de Universiteit van Amsterdam het eredoctoraat te mogen toekennen tijdens onze Dies Natalis’.

Erepromotororen zijn prof. dr. Sweder van Wijnbergen, hoogleraar Economie aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde en prof. Joyeeta Gupta (hoogleraar environment and development in the global south).

Naast Ngozi Okonjo-Iweala ontvangen Ugur Sahin en Özlem Türeci eredoctoraten van de UvA.