Waarom deelnemen aan de masterclass Effectief Toezicht op Artificial Intelligence?

• Wat ga je leren?

Tijdens deze 1-daagse masterclass vergroot je jouw kennis van AI en algoritmen in de maatschappelijke en organisatorische context. Hierdoor kun je een betekenisvol gesprek over de kansen en risico’s van AI voeren. Je kunt gefundeerde keuzes maken om AI voor langetermijn-waardecreatie in te zetten, waarbij je de risico’s voor de continuïteit van de organisatie goed kunt afwegen.

We bespreken verschillende dimensies van toezicht en controle van algoritmische besluitvorming. Ook bespreken we dilemma’s vanuit professionele praktijken, waarbij we zowel naar de mogelijkheden als de risico’s van algoritmisering kijken.

• Voor wie?

Dit programma is speciaal toegesneden op leden van de Raad van Bestuur, algemeen en financieel directeuren, Commissarissen, leden van de Raad van Toezicht en non-executive directors. In het bijzonder de auditcommissie moet toegerust zijn voor dit nieuwe risicogebied. Kennis van AI of programmeren is niet noodzakelijk.

• Docenten
    • Marc Salomon is Dean van de Amsterdam Business School (ABS), hoogleraar in Decision Sciences en Programme Director van de MBA in Big Data & Business Analytics.
    • Anton Ekker is advocaat en promoveerde bij het Instituut voor Informatierecht (IViR) van de UvA op de grondrechtelijke bescherming van anonieme communicatie. Hij voerde onder andere een procedure tegen de Nederlandse Staat over de toepassing van het Systeem Risico Indicatie (SyRI).
    • Sander Klous is hoogleraar in Big Data Ecosystems for Business and Society aan de UvA. Hij is als partner bij KPMG verantwoordelijk voor data & analytics.
    • Ronald Buitenhek is Principal Consultant Analytics en Practise Lead Fair & Explainable AI bij ORTEC. Daarnaast is hij inleider bij The Analytics Academy van UvA/ORTEC.
    • Edo Roos Lindgreen is hoogleraar Data Science in Auditing bij UvA Economie en Bedrijfskunde. Tot 2017 was hij tevens als partner verbonden aan de adviespraktijk van KPMG.
    • Mona de Boer is partner Data & Technology bij PwC, docent en doet promotieonderzoek aan de UvA.
    • Damian Borstel is Senior Toezichthouder bij het Expertisecentrum - Team Operational & IT Risk van de AFM en houdt zich onder andere bezig met toezicht op AI.
    • Frank van Praat is senior manager bij KPMG, leidt het AI In Control team en houdt zich onder andere bezig met de menselijke kant van AI.
  • Samenwerking

Deze masterclass wordt georganiseerd door The Analytics Academy: (TAA), een samenwerking tussen Amsterdam Data Science, ORTEC en de Amsterdam Business School van de Universiteit van Amsterdam. Het doel van The Analytics Academy is om data scientists en business analisten op te leiden, om daarmee te voldoen aan de groeiende vraag vanuit de markt hiernaar.
    The Analytics Academy ontwikkelt zowel open programma’s als maatwerk incompany trainingen op het gebied van Data Science. De programma’s zijn gericht op alle functieniveaus en variëren van het creëren van basiskennis op directieniveau tot het verwerven van hands-on vaardigheden, waarmee werknemers meerwaarde kunnen creëren in data-georiënteerde projecten. Door de jaren heen heeft TAA samengewerkt met bedrijven als CPB, Essent, Glencore, KLM, NAM, Ormit, Havenbedrijf Rotterdam, PostNL, Tata Steel en TomTom.

AI Eerlijk, Verantwoord & Transparant: een interview met professor Marc Salomon

Transparantie over het gebruik van algoritmiek is voor bedrijven steeds belangrijker, vertelt prof. dr. Marc Salomon (hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam en docent bij o.a. de masterclass Effectief Toezicht op Artificial Intelligence). Algoritmen moeten controleerbaar en eerlijk zijn, en dat vereist een effectieve vorm van toezicht op het gebruik van algoritmiek.

Contact

Heb je vragen over het programma Effectief Toezicht op Artificial Intelligence, of een ander open programma? Neem contact op met:

Iris Kroese MA
Manager Executive Education