Uit een grote internationale studie over politieke polarisatie blijkt dat mensen over de hele wereld politieke verschillen en negatieve gevoelens van tegengestelde politieke groeperingen vaak overdrijven. Uitleg over de ware gevoelens van de andere partij kan helpen deze negatieve percepties te verminderen. Deze bevindingen zijn nu gepubliceerd in Nature Human Behaviour. Beginnende onderzoekers aan de UvA Bojana Većkalov en Sandra Geiger maakten deel uit van deze internationale samenwerking van meer dan 80 onderzoekers.
two faces confronting each other

Vaak wordt gedacht dat de politieke polarisatie in de VS en in de wereld de laatste jaren toeneemt. Leden van verschillende politieke groeperingen zouden een steeds negatiever beeld van elkaar krijgen. Uit een studie van psychologen van Harvard is echter gebleken dat leden van politieke groeperingen in de VS de negatieve percepties die mensen uit andere politieke groeperingen volgens hen hadden, aanzienlijk overschatten. Door de ware percepties van tegengestelde groepen te presenteren zouden deze negatieve percepties volgens de studie bovendien verminderen.

Beide conclusies hebben een grote invloed gehad op de discussies over polarisatie in de VS, maar gaan deze bevindingen ook op voor andere landen, vooral die met een meerpartijenstelsel?

Over de hele wereld wordt de kloof tussen politieke groeperingen overschat

Een grote internationale samenwerking van 82 wetenschappers van 42 instituten heeft onderzocht of de bevindingen van de Harvard-studie wereldwijd gelden op basis van een uitgebreide, transnationale steekproef van 10.207 mensen in 26 landen. Het team, onder leiding van dr. Kai Ruggeri van Columbia University en met medewerking van UvA-onderzoekers Bojana Većkalov en Sandra Geiger, stelde vast dat de resultaten gelden voor bijna alle onderzochte locaties, waaronder Nederland.

Dit betekent dat over de hele wereld de kloof tussen politieke groeperingen aan weerszijden van een discussie mogelijk als groter wordt beschouwd dan deze is. Voor tien landen stelde het team ook vast dat het uitleggen van de werkelijke standpunten van tegengestelde groeperingen enig effect had op het verminderen van de negatieve percepties.

Unieke rol van studenten en beginnende onderzoekers

Bijzonder uniek aan deze studie is de rol van studenten en beginnende onderzoekers, waaronder Bojana Većkalov en Sandra Geiger, uit meer dan 40 landen in de samenwerking. Veel jonge onderzoekers hebben deze kans gekregen dankzij het Junior Research Programme, een organisatie die tot doel heeft mogelijkheden te creëren voor de persoonlijke en professionele ontwikkeling van jonge psychologen en gedragswetenschappers die een wetenschappelijke carrière nastreven.

Bojana Većkalov