Leerkracht in haar klas (foto: Shutterstock)

Maatschappelijke veranderingen vragen om beleidskeuzes, bijvoorbeeld op het gebied van het lerarentekort, de hoge werkdruk, de snel toenemende digitalisering, en de toenemende ongelijkheid in het onderwijs. TALIS draagt bij aan geïnformeerde en onderbouwde beleidskeuzes op deze terreinen door wereldwijd de stem van leraren en schoolleiders in het kleuter-, basis- en voorgezet onderwijs te laten horen. ‘Het is geen vanzelfsprekendheid dat beleidsmakers deze stem horen bij onderwijsvernieuwingen’, stelt Rikkert van der Lans die vanuit de Universiteit van Amsterdam bij TALIS betrokken is.

Psychologische, sociologische en onderwijskundige thema’s

TALIS onderzoekt een combinatie van thema’s binnen het psychologische, sociologische en onderwijskundige domein. Denk bijvoorbeeld aan onderwerpen als stress, welbevinden en motivatie, of het lerarentekort en ongelijkheid. Maar ook thema’s als de kwaliteit van instructies staan centraal in het onderzoek.

‘In Nederland doen leraren en schoolleiders van 150 scholen in het Voortgezet Onderwijs en 200 scholen in het Primair Onderwijs aan het onderzoek mee,’ licht Van Der Lans toe. ‘Het onderzoek heeft strenge eisen voor de steekproeftrekking om representativiteit te garanderen.’ Volgens Van Der Lans wordt het TALIS onderzoek breed gedragen in het onderwijsveld door deze sterke focus op leraren en schoolleiders.

Dataverzameling en interdisciplinaire samenwerking

De nieuwe dataverzameling vindt plaats in 2024. ‘TALIS-data worden standaard open access gepubliceerd ’, vertelt Van Der Lans. ‘Als onderzoeker kun je al een voorproefje nemen van wat je met TALIS-data zou kunnen doen. Ook staan we bij de afdeling Pedagogische en Onderwijswetenschappen (POW) van de Universiteit van Amsterdam open voor interdisciplinaire samenwerking. Zo kunnen we meer leren van verzamelde en te verzamelen data.’

Initiatief van OESO

TALIS is een initiatief van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). OESO organiseert diverse grootschalige internationaal vergelijkende trendstudies, waarvan TALIS er één is.  De editie 2024 wordt uitgevoerd door het Kohnstamm instituut en de Universiteit van Amsterdam in samenwerking met I&O Research, Fontys Hogeschool en IVA Onderwijs. Vanuit het Kohnstamm instituut is Marieke Buisman betrokken als Nationaal Project Manager. Vanuit de Universiteit van Amsterdam zijn dit Rikkert van der Lans als senior onderzoeker, Frank Cornelissen, Remmert Daas en Joost Jansen in de Wal als wetenschappelijk adviseurs en Monique Volman als voorzitter van de TALIS-begeleidingscommissie.

‘Trots mogen we zijn dat het Kohnstamm instituut en de Universiteit van Amsterdam dit keer uitvoerder mogen zijn van TALIS binnen Nederland’, stelt Van Der Lans. ‘We doen dit in samenwerking met diverse partners uit het onderzoeks- en onderwijsveld.’