Hoogleraar Marco te Brömmelstroet en journalist Thalia Verkade winnen met hun pleidooi voor een andere kijk op mobiliteit de Brusseprijs 2021 voor het beste Nederlandstalige journalistieke boek. In het ‘Recht van de snelste’ geven zij een scherpe analyse van de prominente plek die de auto heeft veroverd in de publieke ruimte, en laten ze zien hoe dit anders kan.
Hoogleraar Marco te Brömmelstroet en journalist Thalia Verkade
Hoogleraar Marco te Brömmelstroet (foto: Dirk Gillissen) en journalist Thalia Verkade (foto: Jesaja Hizkia)

In ‘Het recht van de snelste’ gaan journalist Thalia Verkade en wetenschapper Marco te Brömmelstroet op zoek naar een antwoord op de vraag: van wie is de straat? Ze analyseren hoe het verkeer onze publieke ruimte heeft overgenomen en laten zien dat een radicaal andere inrichting mogelijk is.

'Een dwingende nadenker. Het boek biedt veel ongekende inzichten in verkeer en mobiliteit, stelt overtuigend de vraag hoe belangrijk mobiliteit eigenlijk is en suggereert daarop een antwoord, oordeelde de jury.

De auteurs kregen de prijs, waaraan een geldbedrag van 10.000 euro is verbonden, uit handen van juryvoorzitter en NOS-journalist Gerri Eickhof in radioprogramma Met het Oog op Morgen.

Over de Brusseprijs

De jaarlijkse Brusseprijs is een initiatief van het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten. De prijs wordt sinds 2006 uitgereikt, aanvankelijk eens per twee jaar en sinds 2010 jaarlijks.

cover van het boek 'Recht van de snelste'

Boekdetails

‘Het recht van de snelste. Hoe ons verkeer steeds asocialer werd’ is geschreven door Thalia Verkade en Marco te Brömmelstroet en uitgegeven bij De Correspondent. Verkade is journalist bij De Correspondent, Te Brömmelstroet hoogleraar Urban Mobility Futures aan de Universiteit van Amsterdam.

Prof. dr. M.C.G. (Marco) te Brömmelstroet

Programmagroep: Urban Planning