Tijdens een live college op de Roeterseiland campus over het gebruik van afstandmeters in de publieke ruimte, hebben onderzoekers met deze meters ook het gedrag van de aanwezige studenten geanalyseerd. Hierbij werd gelijk een nieuwe technologie getest die de plek van mensen in een ruimte precies kan bepalen. Studenten kregen zo niet alleen college, maar werkten als proefpersonen ook mee aan nog betere meetmethodes voor hoe mensen zich in een ruimten bewegen.
Afstand meten tijdens live college
Live college waar afstandmeters werden getest

Een van de belangrijkste corona gedragsrichtlijnen is het 1,5 meter afstand houden. Gedragswetenschappers aan de Universiteit van Amsterdam onderzoeken in het Smart Distance Lab hoe goed mensen afstand kunnen houden in verschillende situaties en hoe we ze daarbij kunnen helpen. Zij hebben bijvoorbeeld al getest of eenrichtingsverkeer en afstandmeters gedrag kunnen bekrachtigen op een kunstbeurs in Amsterdam en een supermarkt in Veldhoven.

Tijdens live college nieuwe technologie testen

Onderzoekers en docenten Tessa Blanken en Charlotte Tanis hebben dit onderzoek in een live college aan studenten in het nieuwe eerstejaarsvak Behavioral Data Science gepresenteerd, maar ook gelijk in praktijk gebracht. Op strategische plekken werden sensoren in de ruimte opgehangen, die de afstand tot ieder individu konden meten. Ook werd een nieuwe technologie getest die de plek van mensen in de ruimte precies kan bepalen, zodat er nog betere modellen voor beweging kunnen worden gemaakt.

‘Met deze technologie en modellen hopen we het afstandhouden makkelijker te maken zodat mensen weer samen kunnen zijn’, stelt Blanken. ‘We laten ook zien dat gedragsonderzoek echt kan helpen ruimtes zo in te richten dat iedereen zich er veilig in kan bewegen’, vult Tanis aan.

Afstandmeters getest onder studenten tijdens live college
Bekijk hoe afstand werd getest tijdens live collega, met uitleg van de onderzoekers

‘Studenten kregen dus les in behavioural data science, terwijl ze tegelijkertijd proefpersoon zijn in het onderzoek waar het college over gaat, en hun data worden gebruikt om nieuwe datascience technieken te ontwikkelen’, vertelt onderzoeksleider Denny Borsboom enthousiast.

Lees meer over het onderzoek naar afstandhouden en ondersteunen gedrag

Over het Smart Distance Lab

Het Smart Distance Lab is een samenwerkingsverband van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, de Universiteit van Amsterdam, en innovatieve ondernemers. Het SDL organiseert wetenschappelijk gedragsonderzoek over de werking van maatregelen die de verspreiding van corona op publiekslocaties kunnen voorkomen. In samenwerking met wetenschappers, designers, technologiebedrijven en vooruitstrevende publiekslocaties wordt de werking van vernieuwende maatregelen onderzocht. Het doel van het Smart Distance Lab is om bij te dragen aan effectieve maatregelen om in de toekomst snelle verspreiding van het corona virus te voorkomen in publiekslocaties. Website Smart Distance Lab

Dr. T.F. (Tessa) Blanken