Denk jij dat je in een filterbubbel zit en alleen maar nieuws leest naar jouw smaak? Volgens communicatiewetenschapper Damian Trilling is het tegenovergestelde vaak het geval. Door zogenaamde feedbackloops verspreiden berichten zich ver buiten hun oorspronkelijke bubbel en zien we wel degelijk nieuws dat minder in ons straatje past. Hij gaat deze feedbackloops nu verder onderzoeken: hoe komt obscuur nieuws in de mainstream terecht?

Onder welke omstandigheden kan een obscure theorie of een bericht in een kleine sociale media groep opeens in de krant of het politieke debat belanden? Hoe verloopt dit proces? Dat is wat communicatiewetenschapper Damian Trilling de komende jaren gaat onderzoeken. Hij kreeg hiervoor een beurs (Starting Grant) van de European Research Council.

Nieuwsconsumptie is verschoven

Tot enkele jaren geleden waren het journaal, de radio en de krant de voornaamste manier waarop nieuwsberichten ons bereikten. We ontvingen daardoor allemaal hetzelfde hapklare pakket aan berichtgeving. Maar steeds meer verschuift de nieuwsconsumptie naar het online lezen van losse artikelen. Het gedrag van jou als gebruiker, samen met de data en algoritmes van sociale media, zoekmachines en aanbevelingssystemen bepalen hierdoor in toenemende mate welke informatie je te zien krijgt, en welke ook niet.

Filterbubbels en echokamers

Vaak wordt gewaarschuwd voor zogenaamde filterbubbels en echokamers door dit samenspel van gedrag, data en algoritmes. We zouden alleen nog maar lezen, zien en horen wat past bij onze eigen mening en levensopvatting. ‘Maar het tegenovergestelde is juist vaak het geval’, vertelt Trilling. ‘Complottheorieën en zogenaamd nepnieuws, maar ook relevante informatie van actiegroepen of burgers blijven niet beperkt tot een kleine bubbel, maar duiken ook op in de traditionele media, waar deze berichten  al dan niet kritische aandacht krijgen.’

Feedbackloops

Trilling verklaart deze reis van nieuws en informatie naar traditionele media met zogenaamde ‘feedback loops’. Op sociale media kun je in principe alleen delen wat je hebt gezien. Zodra je dit deelt met jouw netwerk wordt de kans dat anderen dit zien groter, en als zij dit op hun beurt weer delen krijgt het bericht nog meer aandacht. Op een gegeven moment wordt er een kantelpunt bereikt waarin een bericht populair is, puur omdat het populair is. Nieuwsconsumenten, journalisten en politici bestempelen deze berichten vervolgens als relevante informatie, waarmee een bericht wederom meer aandacht krijgt. Zo ontstaat een feedbackloop wat een zichzelf versterkend proces is.