Door microtargeting kunnen politieke actoren op maat gemaakte boodschappen naar burgers sturen om hen zo te beïnvloeden. Het zou de succesvolle Leave-campagne in het Verenigd Koninkrijk, en de verrassende verkiezing van Donald Trump verklaren. Maar hoe zit het in Nederland? UvA communicatiewetenschapper Tom Dobber onderzocht het.
computerscherm en data

Politieke microtargeting (PMT) is een relatief nieuwe techniek waarbij persoonlijke data van burgers worden gebruikt om op maat gemaakt boodschappen te maken. Een verpleegkundige krijgt dan bijvoorbeeld een advertentie te zien waarin een politieke partij beloftes voor goede gezondheidszorg promoot, terwijl een docent juist boodschappen krijgt over zaken rond onderwijs.

Door microtargeting worden boodschappen relevanter voor de ontvanger en wordt daardoor de kans op overtuiging groter. UvA communicatiewetenschapper Tom Dobber onderzocht PMT in Nederland en komt tot de conclusie dat ook politieke partijen in Nederland gebruik maken van PMT, dat het effectief kan zijn, maar dat een mogelijke bedreiging voor democratie vooral afhangt van de actoren die het gebruiken.

Brexit en Donald Trump

Twee bekende voorbeelden waarbij microtargeting vooral negatief in het nieuws kwam, waren de verrassend succesvolle Leave campagne in het Verenigd Koninkrijk met Brexit als gevolg, en de onverwachte verkiezing van Donald Trump tot president van Amerika. In beide gevallen werd politieke microtargeting al snel aangewezen als schuldige.

Voor UvA communicatiewetenschapper Tom Dobber waren deze twee gebeurtenissen aanleiding onderzoek te doen naar de rol en effecten van PMT in Nederland. ‘We wisten nog nauwelijks iets over PMT en zagen het vooral als een heel Amerikaans fenomeen. Maar speelt PMT ook een rol in Nederland waar politieke partijen veel kleinere campagnebudgetten hebben, er andere privacywetgeving is en ook het verkiezings- en partijenstelsel heel anders is?’, vroeg Dobber zich af.

Hoe werkt politieke microtargeting?

Politieke microtargeting gebruikt via een slimme techniek persoonlijk data van burgers om profielen van hen op te stellen en daar boodschappen op af te stemmen. Dat zijn data die je zelf aan een online profiel toevoegt, maar bijvoorbeeld ook locatiedata (het soort plekken dat je bezoekt) en betalingsdata (het soort producten dat je aanschaft), en natuurlijk je online surfgedrag.

‘Op individueel niveau zeggen deze data misschien niet zo veel, maar op grote schaal kun je hiermee gedragspatronen gaan herkennen en bepalen welke profielen voor welke boodschappen gevoelig zijn. En deze data kan iedereen kopen. Met een paar honderd euro kun je al heel veel doen’, vertelt Dobber.

Politieke microtargeting in Nederland

Dobber onderzocht in hoeverre Nederlandse politieke partijen gebruik maken van PMT, wat de Nederlandse bevolking over PMT weet en wat ze hiervan vindt, wat de mogelijke effecten van PMT zijn, en de invloed van PMT op de effecten van deepfakes (nepvideo’s waarin iemand iets zegt of doet wat hij of zij in werkelijkheid nooit heeft gezegd of gedaan). Hij nam hiervoor interviews met politieke partijen af, voerde een panelstudie onder de Nederlandse bevolking uit, deed een veldexperiment tijdens gemeenteraadsverkiezingen in Utrecht, en deed tot slot een online deepfake experiment.