Jonge vrouw heeft een nachtmerrie

Nachtmerries zijn emotioneel zeer nare dromen met een duidelijk verhaal en meestal schrik je er uit wakker waardoor je nog weet wat je gedroomd hebt. Je hebt posttraumatische nachtmerries, dat zijn nachtmerries over nare gebeurtenissen, bijvoorbeeld een ongeluk dat je hebt meegemaakt. En aan de andere kant heb je ook thematische nachtmerries, bepaalde thema's waar je over droomt, bijvoorbeeld Zombies.

Twee tot vijf procent van de bevolking heeft een of meer nachtmerries per week, en hebben hier ook last van. Het verstoort hun slaap en overdag zijn ze er emotioneel vaak nog mee bezig. Nachtmerries kunnen heel vervelend zijn, de vraag is, kun je er ook wat aan doen?

Klinisch psycholoog Jaap Lancee van de Universiteit van Amsterdam doet al jaren onderzoek naar slapen en nachtmerries: 'Om nachtmerries te begrijpen moet je eerst dromen begrijpen en daarvoor moet je eerst meer over slapen en slaapstadia weten'. In onderstaand college legt hij dit uit, ook wat je aan nachtmerries kan doen, want 'nachtmerries zijn wel degelijk te behandelen.'

Dit college van Jaap Lancee is door de Universiteit van Nederland opgenomen.

Dr. J. (Jaap) Lancee

Programmagroep: Clinical Psychology