Media zijn een belangrijke informatiebron tijdens de Covid19 crisis. Communicatiewetenschappers van de Universiteit van Amsterdam concluderen dat we vooral traditionele media gebruiken om informatie over het coronavirus te vinden. Zij onderzochten het mediagebruik en de informatiebehoeften van Nederlanders.

Gedurende de Covid-19 crisis is het Nederlands publiek veelal afhankelijk van de media als het gaat om informatie. Communicatiewetenschappers Fam te Poel, Annemiek Linn, Eline Smit en collega’s onderzochten het mediagebruik van het Nederlands publiek en de informatiebehoeften die zij hebben ten tijde van de Covid-19 crisis. Verder keken de onderzoekers of het Nederlands publiek gedurende de crisis vaker of minder vaak is gaan zoeken naar informatie en hoe Nederlanders de gezochte informatie beoordelen. Tenslotte zochten ze antwoord op de vraag hoe Nederlanders tegenover het gebruik van een tracking app, zoals voorgesteld door de overheid, staan.

De kernconclusies van het onderzoek

1. Nederlanders gebruiken het vaakst de traditionele media om informatie op te zoeken over het coronavirus. Denk hierbij aan nieuwsprogramma’s op televisie en de krant (zowel offline als online). Daarnaast raadplegen Nederlanders veel nieuwswebsites.
  2. De meeste mensen hebben behoefte aan informatie over het voorkomen van een besmetting, de symptomen en de behandeling van het coronavirus, de ernst van de klachten en vaccinatie.
  3. De frequentie van het zoeken naar informatie over het coronavirus is voor de helft van de Nederlanders niet veranderd gedurende de coronacrisis. Men is dus niet meer of minder gaan zoeken naar informatie.
  4. De helft van de respondenten beoordeelt de informatie als soms tegenstrijdig en soms onduidelijk. De helft van de Nederlands vindt de informatie over het coronavirus vaak betrouwbaar.
  5. De helft van de Nederlanders denkt dat de door de overheid voorgestelde tracking app de privacy niet kan garanderen. Een derde van de respondenten wil de app niet gaan gebruiken. Een op de vijf Nederlanders denkt dat de app hen kan beschermen tegen besmetting met het coronavirus.

Achtergrond van het onderzoek

Het onderzoek is een samenwerking tussen de Universiteit van Amsterdam, The Amsterdam School of Communication Research (ASCoR) en het Amsterdam Center for Health Communication (ACHC). De data zijn verzameld door onderzoeksbureau Flycatcher tussen 17 en 24 april 2020. In totaal hebben 977 personen de vragenlijst ingevuld, waarvan de helft man is, iets minder dan een derde van de populatie hoog of laagopgeleid is, en de gemiddelde leeftijd is 52 jaar.

Ga naar het rapport