Er is veel te doen rond de inzet van een app om corona te bestrijden. Uit voorlopige resultaten van UvA onderzoek blijkt dat 54 procent van de Nederlanders nog geen duidelijke mening over de corona-app heeft. Slechts 24 procent is overtuigd voorstander. Als zeker is dat de maatregel alleen tijdelijk ter bestrijding van de crisis wordt ingezet, is dat 40 procent.
telefoon met corona app

De Nederlandse regering overweegt digitale technologieën in te zetten, in de vorm van een corona-app, om de verspreiding van het Covid19 virus te remmen en zo de Nederlandse samenleving verder open te kunnen stellen. Momenteel is er veel discussie over de veiligheid van deze apps en de snelheid waarmee de regering de apps wil invoeren.

In de afgelopen weken heeft het ‘Information, Communication & The Data Society (ICDS)’ initiatief van de Universiteit van Amsterdam een nationale enquête gehouden waarin Nederlanders werd gevraagd hoe zij over het gebruik van digitale technologieën denken in de strijd tegen Covid19. De ICDS initiatiefnemers Claes de Vreese en Natali Helberger lichten het onderzoek toe, waarna een korte weergave van de belangrijkste resultaten.

Claes de Vreese
Copyright: Uva Profile
En zit een groot gat tussen wat het ministerie doet en waar de gemiddelde Nederlander staat Claes de Vreese

'Een heel belangrijke uitkomst van ons onderzoek is dat er een grote groep Nederlanders is - 54 procent - die nog geen duidelijke mening heeft over de app', stelt de Vreese. 'Dit kan betekenen dat men voor- en nadelen ziet, dat men er gemengde gevoelens over heeft of overvallen wordt door de vraag en nog geen goed antwoord heeft. Het laat in ieder geval zien dat er een heel groot gat zitten tussen wat het ministerie doet en waar de gemiddelde Nederlander nu staat.'