Socioloog Thijs Bol gaat onderzoek doen naar de korte- en langetermijneffecten van thuisscholing tijdens de coronacrisis op kansenongelijkheid in het onderwijs. Dit project is medegefinancierd door ODISSEI in de extra LISS Corona call for proposals in maart 2020.
Thijs Bol

ODISSEI (Open Data Infrastructure for Social Science and Economic Innovations) ontwikkelt een duurzame wetenschappelijke infrastructuur voor de sociale wetenschappen in Nederland. ODISSEI lanceerde een extra call voor gratis dataverzameling in het LISS panel, specifiek gericht op vragen die te maken hebben met het coronavirus. Het LISS panel bestaat uit zo’n 7.000 personen uit ongeveer 4.500 huishoudens en is een representatieve afspiegeling van het bevolkingsregister van het CBS.

Thijs Bol is universitair hoofddocent sociologie aan de UvA en gaat onderzoek doen naar de effecten van onderwijs op afstand op sociale ongelijkheid en onderwijsresultaten. ‘De uitbraak van het coronavirus heeft tot ongekende maatregelen in het onderwijs geleid’, vertelt Bol. ‘Sinds 16 maart zijn alle scholen in Nederland gesloten en moeten kinderen vanuit huis hun schoolwerk bijhouden en spelen ouders een belangrijke rol spelen bij dit ‘thuisonderwijs’.

In dit project gaat Bol onderzoeken:

1. Hoe verschillend ouders omgaan met thuisonderwijs.
  2. Wat de gevolgen van de sluiting van de scholen zijn op de onderwijsresultaten van kinderen op de korte en lange termijn.
Prof. dr. T. (Thijs) Bol

Programmagroep: Institutions, Inequalities and Life courses