Om de COVID-19 epidemie een halt toe te roepen en de uit de epidemie voortkomende problemen op te lossen, is heel veel onderzoek en data nodig. UvA wetenschappers bieden nu hun hulp aan bij de statistische analyses van data in COVID-19 gerelateerd onderzoek.

Het initiatief Data scientists Against Corona is vanuit de programmagroep Psychologische Methodenleer aan de Universiteit van Amsterdam gestart.  De bedoeling van het initiatief is om datawetenschappers de gelegenheid te geven hun vaardigheden ter beschikking te stellen van onderzoek dat bedoeld is om de epidemie een halt toe te roepen of uit de epidemie voortkomende problemen op te lossen.

‘Zonder data kan de samenleving niet zien. En als de samenleving niet kan zien, kan ze niet verstandig handelen. Onze missie is om onze vaardigheden als datawetenschappers beschikbaar te stellen om de samenleving te helpen in haar strijd tegen het Coronavirus door haar waarnemingen van de wereld te verbeteren’, aldus initiatiefnemers Denny Borsboom, Tessa Blanken, Charlotte Tanis en Fabian Dablander.

Aanvraag voor ondersteuning indienen

Doe je onderzoek naar COVID-19 gerelateerde onderwerpen en heb je behoefte aan ondersteuning bij de statistische analyse van je data? Dan kun je een aanvraag voor ondersteuning indienen via de website.

Deel ook jouw expertise

Ook datascientisten van buiten de UvA doen mee en het project is inmiddels uitgegroeid tot 67 datawetenschappers van verschillende universiteiten en bedrijven. Bent jij een datascientist en wil je meedoen aan het project, dan kunt je via onderstaande link het formulier invullen.