Op 17 maart j.l. overleed Johan (‘Joop’) Goudsblom op 87-jarige leeftijd in zijn woonplaats Amsterdam. Van 1968 tot zijn emeritaat in 1997 was hij hoogleraar sociologie aan de Universiteit van Amsterdam.
-

In de vele jaren dat Goudsblom aan de UvA verbonden was, heeft hij generaties studenten en wetenschappers gevormd – door zijn colleges, zijn publicaties en niet in de laatste plaats zijn begeleiding van talrijke promovendi – en een belangrijk stempel gedrukt op de sociologie-beoefening in Amsterdam en daarbuiten. Goudsblom was ook een van de oprichters van ons instituut.

Goudsblom was een veelzijdig socioloog, wat blijft uit zijn geschriften en uit de grote verscheidenheid van onderwerpen van de in totaal 29 proefschriften die onder zijn begeleiding tot stand kwamen, variërend van sportbeoefening tot moppen tappen, van vermogensongelijkheid tot kunstbeleid, van voedselvoorkeuren tot religieuze regimes. Onder die 29 promovendi zaten veel van onze huidige medewerkers, waardoor het gedachtegoed van Goudsblom zal doorleven in de AISSR.