For best experience please turn on javascript and use a modern browser!
You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.
uva.nl
Open Programme

Marketing & Duurzaamheid

Als bedrijf kun je tegenwoordig niet meer om het thema duurzaamheid heen, of het nu ‘People Planet Profit’, ‘Sustainability’, of ‘Sociale Verantwoordelijkheid’ wordt genoemd. Deze 2-daagse masterclass gaat dieper in op de uitdagingen die de huidige marketeer ervaart door deze maatschappelijke ontwikkelingen. De masterclass vindt plaats op 5 en 6 juni 2023.

STAP-budget

Voor dit programma kan je STAP-budget aanvragen.

Waarom deelnemen aan de masterclass Marketing & Duurzaamheid?
  • Wat ga je leren?

    Tijdens deze masterclass vertalen we recent en invloedrijk onderzoek op het gebied van marketing, consumentengedrag, en merkpositionering naar de huidige marketingpraktijk. Wat kunnen we leren van dit onderzoek en wat is de impact op consumentengedrag en marketingstrategie? We gaan concreet in op uitdagingen voor marketeers en hoe ze daarop kunnen reageren, vanuit het perspectief van het bedrijf én van de consument. We bieden je handvatten zodat je stappen kunt zetten in jouw organisatie en vragen als 'Hoe kan ik als marketeer én consument bijdragen aan duurzaamheid?' en 'Hoe voorkom ik woke-washing? kunt beantwoorden.

    Onderwerpen

      Dag 1 Dag 2
      Marketing in context Marketing in een circulaire economie
      Gastspreker Elske Doets van Doets Reizen Casus
      Positionering: green- en woke-washing Consumptie & Duurzaamheid
      Casus Casus

    Na afloop van deze masterclass heb je:

    • inzicht in en kennis over hoe marketing, merkpositionering en consumptie kunnen bijdragen aan duurzaamheid.
    • inzicht in en kennis over hoe marketeers duurzaam consumentengedrag kunnen faciliteren.
    • inspiratie en een startpunt op een routekaart waarmee je als marketeer in de toekomst kunt navigeren binnen de veranderende marketingcontext.
  • Voor wie?

    Deze masterclass is voor iedereen die impact wil maken op gebied van duurzaamheid, als bedrijf of individu, vanuit een marketing-perspectief: marketeers van grote corporates, start-ups, scale-ups, NGO’s, overheidsinstanties en ZZP’ers. We bespreken de uitdagingen vanuit verschillende perspectieven en kijken naar concrete acties, met wetenschappelijk onderzoek als basis.

  • Data en kosten
    Data voorjaar 2023: Maandag 5 en dinsdag 6 juni 
    Data najaar 2023: Maandag 6 en dinsdag 7 november 
    Data voorjaar 2024: Maandag 3 en dinsdag 4 juni 
    Tijden: 09.00 - 17.00 uur
    Kosten: €1.950*

    *UvA-alumni ontvangen 10% korting. De masterclass is vrijgesteld van btw.

    STAP-budget

    Voor dit programma kun je STAP-budget aanvragen. Om voor de subsidie van € 1.000 in aanmerking te komen heb je een STAP-aanmeldbewijs nodig. Vink daarvoor het STAP-budget vakje aan in het bovenstaande inschrijfformulier. Houd rekening met deadlines voor de inschrijving en het ontvangen van het benodigde STAP-aanmeldbewijs.

    Meer over het STAP-budget
  • Praktische informatie
    Locatie: Amsterdam Business School
    Studievorm: Masterclass
    Taal: Nederlands
    Certificering: Na afronding van de masterclass ontvang je een Certificaat van Aanwezigheid van de Universiteit van Amsterdam
  • Docenten
    • Willemijn van Dolen is hoogleraar Marketing aan de Amsterdam Business School. Zij studeerde Psychologie, promoveerde in Marketing, en was twee jaar gastonderzoeker aan de Haas School of Business, Berkeley. Haar interesses omvatten responsible marketing en consumentengedrag. Ze is lid van verschillende raden van toezicht en is regelmatig in de media als marketing-expert.
    • Roger Pruppers is docent marketing bij de Amsterdam Business School. Zijn onderzoek richt zich op merkenmanagement, merkimago, en positionering. Naast zijn wetenschappelijke werk verzorgt hij presentaties en trainingen over merkenbeleid en personal branding.
    • Ruth Mugge is hoogleraar Responsible Marketing aan de Amsterdam Business School en hoogleraar Design for Sustainable Consumer Behavior aan de TUDelft. Haar onderzoek richt zich op het stimuleren van duurzaam consumentengedrag in de Circulaire Economie, zoals reparatie, onderhoud en acceptatie van refurbished producten. Ze werkt samen met diverse Europese consortia om deze vraagstukken te onderzoeken.
    • Jan Willem Bolderdijk is Universitair Hoofddocent Marketing aan de Universiteit Groningen, en per 1 januari 2022 hoogleraar Marketing & Sustainability aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich op de vraag: welke barrieres weerhouden consumenten ervan zich groener te gedragen? 
    • Gastspreker Elske Doets is directeur van Doets Reizen, de founder van de Young Lady Business Academy en BuddyBold. Elske is in 2017 uitgeroepen tot zakenvrouw van het jaar. Ook is ze auteur van het boek 'Van groei naar bloei.' 
‘Ik wilde meer leren over het extern communiceren van onze duurzame initiatieven.’

Eline Weststrate: ‘Als je als marketeer of business developer geïnteresseerd bent in het thema duurzaamheid en je de mogelijkheid hebt om deze masterclass te volgen, zou ik het absoluut doen.’ 

Beluister de podcast met gastspreker Elske Doets

Hoe kunnen we minder uitstoten en tegelijkertijd gelukkiger worden? In deze podcastaflevering van De Kwestie bespreken hoogleraar Willemijn van Dolen en Elske Doets (gastspreker van de masterclass Marketing & Duurzaamheid) hoe we onze consumptie kunnen verminderen en hier zelfs gelukkiger van kunnen worden.

Contact

Heb je vragen over de masterclass Marketing & Duurzaamheid, of een ander open programma? Neem contact op met:

Jannice Daha
Manager Executive Education
E: executive-education@uva.nl
T: +31 (0)20 525 6134

Feiten & cijfers
Start Juni, november
Locatie Roeterseilandcampus