Welke tools heeft u als zorgprofessional nodig voor het voeren van een goed gesprek? In deze masterclass leert u het patiëntperspectief centraal te stellen.
Ontwikkel effectieve gespreksvoering
Leer patiëntverhalen analyseren
Pas nieuwe inzichten direct toe
Deze masterclass is met name ontwikkeld voor zorgprofessionals, zoals huisartsen, medisch specialisten, GGZ-professionals en verpleegkundigen. We streven naar maximaal 15 deelnemers per masterclass, waardoor er voldoende persoonlijke aandacht mogelijk is en interactie en uitwisseling onderling kan worden gegarandeerd.
Voor vragen neemt u contact op met:
Diederik Slob, Business Development Manager, UvA Academy
+31 (0) 6 13034759
d.j.h.slob@uva.nl
In deze masterclass leert u het patiëntperspectief centraal te stellen. Welke tools heeft u als zorgprofessional nodig voor het voeren van een goed gesprek? Een effectieve gespreksvoering met uw patiënt vereist vaardigheden die uw medische ervaring koppelt aan geesteswetenschappelijke expertise.
Gedurende vijf bijeenkomsten maakt u zich deze vaardigheden eigen onder begeleiding van drie docent-onderzoekers van de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. U maakt kennis met geesteswetenschappelijk, narratologisch en communicatiewetenschappelijk onderzoek dat zich richt op de rol van taal, verhalen en communicatie in de zorg, maar u leert ook hoe u deze inzichten kunt vertalen in concrete stappen om de zorg aan uw patiënten daadwerkelijk persoonsgerichter te maken.
Na het volgen van deze masterclass heeft u:
1. Meer inzicht in relevante ontwikkelingen op het snijvlak tussen geneeskunde en geesteswetenschappen;
2. Vaardigheden om patiëntverhalen te verzamelen en te analyseren;
3. Inzicht in de verhouding tussen patiënt en professional en vaardigheden om die verhouding in een constructieve dialoog om te zetten;
4. Inzicht in de rol van argumentatie en communicatie in de interactie tussen patiënt en professional;
5. Vaardigheden voor effectieve gespreksvoering met uw patiënten.
Module 1: Inleiding – Waarom de grote uitdagingen in de zorg ook geesteswetenschappelijke uitdagingen zijn;
Module 2: Praktijkcases en aan de slag met verhalen;
Module 3: Praktijkcases en aan de slag met verhalen, vervolg;
Module 4: Patiënt en professional – hoe de ‘identiteiten’ van patiënt en behandelaar tot stand komen;
Module 5: Het belang van woorden – hoe communicatie en argumentatie het zorgtraject kunnen beïnvloeden.
• Dr. Stephan Besser, Faculteit der Geesteswetenschappen, Capaciteitsgroep Nederlandse Letterkunde;
• Prof.dr. Gaston Franssen, Faculteit der Geesteswetenschappen, Capaciteitsgroep Nederlandse Letterkunde;
• Dr. Jean Wagemans, Faculteit der Geesteswetenschappen, Capaciteitsgroep Taalbeheersing, Argumentatietheorie en Retorica.