Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
uva.nl

Bootcamp Contentmarketing

Opslaan in favorieten

Aan de slag met contentmarketing vanuit een redactionele invalshoek. In de eerste bijeenkomst behandelen we de storytelling en maken we het verhaal van je organisatie op. Tijdens de tweede sessie wordt in meerdere workshops per medium uitgewerkt hoe je verhaal vorm kan krijgen.

Je hebt een contentstrategie of weet hoe je die moet formuleren, je weet hoe je de traffic naar je content kunt stimuleren en weet hoe je het geheel kunt monitoren en optimaliseren, maar wil praktisch aan de slag. Je wilt zien hoe je goede content creëert, waaraan die voldoet en hoe je optimaal gebruik kunt maken van het potentieel van diverse populaire en opkomende owned media.

De Bootcamp Contentmarketing beslaat twee dagen, waarbij de eerste in het teken staat van het bedenken van goede verhalen. Tijdens de tweede dag kun je diverse praktische workshops volgen, waar je zelf aan de slag gaat in een klein team onder begeleiding van een professional. Wijzingen in het programma zijn voorbehouden.

Diane Langerak
Copyright: UvA Academy
Een aanrader voor iedereen die zich wil ontwikkelen op het gebied van contentmarketing en storytelling! Diane Langerak, eigenaar Diane Langerak / Marketing & Communicatie

Dag 1
Het creëren van content die werkt – het verhaal

Theorie contentmarketing
We beginnen met de theorie, uitgelegd door prof. dr. Ed Peelen, programmadirecteur van UvA Academy en bijzonder hoogleraar contentmarketing. Waarom is goede content onmisbaar in iedere marketingstrategie?

Storytelling
Geen engaging en effectieve content zonder een goed verhaal. We gaan in op wat een goed verhaal maakt en waarom dit onmisbaar is in je marketingaanpak. We tonen dat iedere organisatie bomvol met goede verhalen zit en dat de uitdaging erin bestaat ze te spotten. En daarna zó te maken dat ze de aandacht pakken. 

We leggen je uit welke elementen belangrijk zijn voor een goed verhaal, welke vertelvormen je het beste kunt gebruiken, hoe je jouw publiek het beste kunt bereiken en hoe je resultaat behaalt. Er komen tal van voorbeelden en cases aan bod. Hieruit verzamel je in de sessie de best practices die je zelf kunt toepassen.

Zelf verhalen bedenken
In deze sessie ga je zelf onder begeleiding verhaalideeën op papier zetten. Met behulp van oefeningen, brainstormtechnieken en gerichte vragen spreken we jouw creativiteit aan. Je zal versteld staan hoeveel ideeën in je opkomen. De beste verhalen werk je alvast uit. We helpen met een goede kop, een sterke intro en een aansprekende vertelvorm. Zodat het aansprekend is voor jouw doelgroep. Je gaat naar huis met een lijst van verhalen waarmee je direct aan de slag kunt.

Dag 2 
Het creëren van content die werkt – haal het maximale uit je mediatypen

Praktische workshops
Op de laatste dag van de bootcamp bieden we praktische workshops aan. Ideeën over goede content zijn er, maar de vraag blijft: ‘hoe doe je dat nou?’. Je wil immers niet dat die mooie verhalen op de plank blijven liggen. We hebben een aanbod workshops over uiteenlopende onderwerpen. Alle workshops worden gegeven door professionals met veel ervaring. Jij kiest zelf waar je bij wil zijn.

  • De workshops en gastdocenten >>
    Arlene Gelderblom

    Schrijf zelf de betere blog

    Docent: Arlene Gelderblom, journalist.

    Iedereen kan schrijven, maar wat hulp is altijd goed. Het is soms moeilijk om je gedachten in woorden uit te drukken. En er dan ook nog een goedlopend verhaal van te maken. Onze ervaren journalist loodst je door het schrijfproces heen. En helpt bij het schrijven van een goede kop en intro.

    Floor Fortunati

    Maak zelf betere foto's

    Docent: Floor Fortunati, fotograaf.

    Of je nou festivals of corporates fotografeert, je zoekt altijd het menselijke verhaal. Het maakt niet uit of je marketing B2B of B2C is, de kijker is altijd een persoon. Met een professionele fotograaf ga je aan de slag om zelf aansprekende foto’s te maken. Breng je eigen camera (of natuurlijk je smartphone) mee.

    Pelpina Trip

    Maak zelf doelgerichte video’s met je smartphone

    Docent: Pelpina Trip, smartphone video trainer.

    Hoe maak je een doelgerichte video met je telefoon? In deze hands-on workshop ga je aan de slag met filmtechnieken (audio, licht,camera), leer je hoe je dynamische shots maakt, en maak je kennis met handige apps om je video’s te bewerken.

    Mart Evers

    Jouw data in een dashboard

    Docent: Mart Evers, data-analist.

    Je hebt een website, je maakt content, je gebruikt sociale media en je verstuurt een nieuwsbrief. Maar wat leveren al deze digitale activiteiten nou op? En hoe maak je dit inzichtelijk voor het management? Weg met Excelsheets waar je handmatig cijfers invoert en waar tig versies van rondzwerven. Jouw dashboard is altijd toegankelijk en geeft de actuele cijfers weer. We laten je zien hoe je dit zelf bouwt.

    Renée van Heteren

    Maak je eigen podcast

    Docent: Renée van Heteren, podcastmaker.

    Podcasts worden in een razend tempo populairder. Ook bedrijven hebben ze ontdekt als uitstekende manier om gericht op een specifieke doelgroep hun verhaal te vertellen. En een ruimte te vinden om de diepte in te gaan. Hoe is een goede podcast opgebouwd en hoe maak je die? Renée van Heteren is een ervaren podcastmaker en laat je kennismaken met het podcastmedium.

    Rianne Klaren

    Organiseer jouw contentmarketing

    Docent: Rianne Klaren, marketing-strateeg.

    Zonder overzicht en een heldere taakverdeling blijven al die mooie verhalen op de plank liggen. Structuur helpt jouw contentteam. Hoe vul je jouw contentkalender in? Wie doet wat en wanneer? En welke tools gebruik je om dat allemaal in goede banen te leiden?

     

Voor wie?

Dit programma is voor contentmarketingprofessionals die willen verkennen hoe je goede content bedenkt en creëert voor mediatypen als website, blog, podcast, video en augmented reality.

Aan het eind van de bootcamp heb je

  • Concrete ideeën en eerste uitwerkingen van goede content.
  • Inzicht in hoe je bepaalde populaire en opkomende owned mediatypen optimaal kunt benutten om je content te communiceren.

Dit programma wordt begeleid door:

De Bootcamp Contentmarketing is onder leiding van Mart Evers, Data-analist, en Rianne Klaren, Marketing-strateeg, van The Story Network. Zij bedenken, maken en verspreiden verhalen die raak zijn. Ze werken voor uiteenlopende organisaties, van start-ups tot corporates, van musea tot sportclubs. En overal halen ze de mooiste verhalen naar boven. Het netwerk bestaat uit mensen uit de journalistiek met ervaring bij onder andere NRC, BNR en NOS en mensen uit de marketing met ervaring bij bureaus als Dept en Stroom. Zij vormen zo een ijzersterke combinatie. Op deze dagen zijn al deze mensen er voor jou.

Praktische informatie

  • Voorjaar 2022 van 9.00-17.00.
  • Op locatie in Amsterdam
  • € 995. Alumni van UvA Academy en AUV-leden krijgen 10% korting.
  • Deelnemers ontvangen een certificaat van deelname vanuit de Universiteit van Amsterdam.
  • Gezien het interactieve en intensieve karakter van het programma is er plaats voor maximaal 25 deelnemers

Heb je vragen over dit programma?

Neem gerust contact op met Maartje Luinenburg.
E: m.l.luinenburg@uva.nl
Whatsapp: 06 41508690

Feiten & cijfers
Vorm Deeltijd, kortlopend, incompany
Voertaal Nederlands